In het kort

  • Uit ING onderzoek blijkt dat het MKB in Nederland moet gaan innoveren om te overleven
  • ADV Consultancy heeft een workshop ontwikkeld waarmee u snel inzicht krijgt in uw mogelijkheden en kansen voor innovatie
  • Erik van Diest is de nieuwe aanwinst van dit bedrijf en kan uw bedrijf gaan helpen als Interim/Part-time Innovatie Manager

Onze nieuwe dienst in één minuut (en vier seconden)

ADV Consultancy helpt u innoveren!

Innovatie. Als bedrijf kun je er niet omheen. De competitie zit niet stil, dus als je als bedrijf niet in beweging komt dan zal de competitie je snel inhalen en kun je ander werk gaan zoeken. Dat dit probleem ook duidelijk in het MKB speelt bleek afgelopen februari toen de ING bank een onderzoek presenteerde over de toekomst van het MKB; “MKB 2025: Naar een sterker MKB”.

De belangrijkste conclusies:

  • 6% van het MKB bevindt zich in de voorhoede. Deze bedrijven doen het goed en blijven het goed doen, onder andere door actief bezig te zijn met innovatie.
  • 54% van het MKB valt in de middenmoot. Ze doen het niet bijzonder goed of slecht, maar hebben de potentie om de in de kopgroep te komen. Ze zijn deels actief bezig met innovatie, maar het is geen prioriteit binnen deze groep.
  • 40% van het MKB zitten in de achterhoede. De afgelopen jaren zijn de bedrijven in deze groep alleen maar bezig geweest met overleven, waardoor er niks nieuws is gebeurd. Deze groep moet snel gaan veranderen om de komende jaren niet om te vallen.
  • Zowel de middenmoot als de achterhoede hebben vaak geen strategisch plan waardoor het haast onmogelijk is goed te anticiperen op de toekomst. Hierdoor wordt er ook weinig tot niks aan innovatie gedaan.

Wat te doen?

Dat het niet zo door kan gaan lijkt vrij duidelijk. Een grote groep bedrijven staat er bijzonder slecht voor en moet dan ook snel iets gaan doen. De belangrijkste stap voor elk MKB bedrijf op dit moment is dan ook om een duidelijke strategie te definiëren. Waar wil je als bedrijf naar toe de komende jaren, en hoe ga je daar komen? En hoe ziet deze toekomst er überhaupt uit?

Als de strategie gedefinieerd is zal er een plan uitrollen voor de toekomst. Met dit plan in je hand zal je al snel zien dat de huidige manier van bedrijfsvoering niet op een lijn zal zitten met wat er in de toekomst nodig is. Jullie zien bijvoorbeeld een kans in andere markten, of zien de ruimte om een nieuw product te introduceren. Misschien kun je zelfs delen van het proces weg automatiseren om kosten te besparen. Zomaar een greep uit de mogelijkheden die mogelijk in het nieuwe strategisch plan komen te staan.

Het opstellen van een volledig business plan kost alleen een enorme berg tijd, en dat is niet iets waar je als ondernemer altijd zin en tijd voor hebt. Gelukkig kan een groot deel van zo’n business plan worden samengevat in een business model; een vereenvoudigde samenvatting van uw bedrijf. Het klinkt best ingewikkeld, maar het valt best mee. En wij kunnen u hierbij een handje helpen.

ADV Consultancy schiet te hulp!

Om MKB bedrijven te helpen met richting geven aan hun toekomst hebben wij een workshop ontwikkeld waardoor u binnen een uur uw toekomstige business model op papier heeft staan. Met dit model bij de hand kunt u vervolgens zien waar er veranderingen nodig zijn binnen uw bedrijf. De volgende stap is het verder uitwerken van deze veranderingen en het uiteindelijk doorvoeren. En voilà, u bent aan het innoveren.

Nou klinkt dat zo allemaal nogal simpel, maar de praktijk blijkt veelal aan stuk weerbarstiger. Gelukkig schieten wij te hulp. Als nieuwste aanwinst van ADV Consultancy heeft Erik van Diest een master in Innovatie Management, wat simpelweg betekent dat hij bekend is met het totale innovatie proces. Hij is dan ook volledig inzetbaar op projectbasis om uw bedrijf te helpen met het inrichten van uw innovatie proces of om zelfs op parttime basis uw innovatie te managen. Benieuwd wat hij voor uw bedrijf kan betekenen, neem dan contact met ons op!

Links

Erik van Diest
Erik van DiestJunior Consultant
Erik van Diest is de jongste toevoeging aan het bedrijf. Na zijn studies Science, Business & Innovation en Innovation management is het zijn nieuwe doel om de MKB’ers van deze wereld met innovatie klaar te stomen voor de toekomst.
In zijn vrije tijd houdt hij zich graag bezig met fotograferen en het zien van al het moois wat de wereld te bieden heeft.